Hír

Nemzetközi sikerek a Filmlabor közreműködésével

Nemzetközi sikerek a Filmlabor közreműködésével

2008.05.30

A közelmúltban több a Filmlaborban készült film ért el nemzetközi sikereket, voltak köztük Oscar- jelölések és nemzetközi filmfesztivál díjak is. Összefoglaljuk 2007. és 2008. legjelentősebb – Filmlabor közreműködéssel megvalósult - világsikereit.

2007-ben három Filmlaborban laborált film is bekerült a Cannes-i Filmfesztivál programjába, az izraeli The Bands Visit, a California Dreamin’ román film és Tarr Béla A londoni férfi című filmje is. A Cristian Nemescu rendezte California Dreamin’ (Nesfarsit) az Un certain regard kategória győztese lett. A The Bands Visit izraeli film pedig szintén az Un certain regard szekcióban elnyerte a nemzetközi kritikusok díját. Eran Kolin filmje emellett megkapta az Izraeli Filmfesztivál fődíját, és komoly elismerésben részesült többek között Münchenben, Koppenhágában, Varsóban, Szarajevóban, Tokióban, Athénban és Karlovy Vary-ban is. Barta Szabolcs, a The Bands Visit fénymegadója kiemelte, a film érdekessége, hogy a DI munkafolyamat előretörésével szemben ez egy teljesen hagyományos technológiával készült film, amelyben a színvilág megegyezik a történet hangulatával.

A 60. Locarnói Filmfesztiválon Fliegauf Benedek Tejút című filmje kapott Arany Leopárd díjat a "Napjaink Filmművészei" szekcióban. Pohárnok Gergely operatőr a Magyar Filmszemlén nyert díjat a Tejút fényképezéséért.

A 2008-as év Oscar jelölést is hozott. Az izraeli Beaufort című film bekerült az Oscar –díjra nevezett legjobb öt külföldi játékfilm közé. A Joseph Cedar rendezte izraeli film kapta 2007-ben az Ezüst Medvét is Berlinben. Barta Szabolcs, a film fénymegadója elmondta, hogy a sikeres alkotás képvilágát meghatározta a Magyar Filmlaborban készített halványítás nélküli technológia. A film S35 -re forgott, és analóg konverzióval érte el a végleges cinemascope formátumot.

Srdan Golubovic szerb rendező thrillere, a Csapda (The Trap) amellett, hogy Szerbiát képviselhette a 2008-as Oscar-on – és bejutott a legjobb kilencbe– számos nemzetközi versenyen nyert rangos díjakat Szófiától Wiesbadenen és Almaty-n át Palicsig.

A Szófia Nemzetközi Filmfesztiválon debütált The World Is Big and Salvation Lurks around the Corner (A világ nagy és a megváltás a sarkon ólálkodik - Svetat e golyam i spasenie debne otvsyakade) című bolgár, német, szlovén és magyar koprodukcióban készült játékfilm megkapta a legjobb bolgár nagyjátékfilmnek járó Kodak díjat, illetve közönségnek is ez nyerte el a tetszését.

A 2008-as Cannes-i Filmfesztiválon Mundruczó Kornél Delta című filmje nyerte el a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének (FIPRESCI) díját. A világ egyik legjelentősebb filmes seregszemléjére akkreditált kritikusok a cannes-i fesztivál valamennyi szekciójában bemutatott alkotás, körülbelül hetven játékfilm közül választották ki a Deltát. A film a Magyar Filmszemlén is elsöprő sikereket ért el, elnyerte az Arany Orsó fődíjat, a legjobb filmzene díját és a külföldi filmkritikusok Gene Moskowitz-díját.

Radu Muntean "Boogie" című filmje a Quinzaine des Réalisateurs szekcióban mutatkozott be szintén Cannes-ban. A román "újhullám" oszlopos képviselője, harmadik filmjében, a harmincas generáció dillemáit boncolgatja a felelőségvállalásról, a családalapításról és a függetlenségről. Reméljük a film hasonló fesztivál sikerek elé néz, mint Muntean előző filmje a "The paper will be blue" , amely szintén a Filmlaborban készült 2006-ban. A film azóta bejárta az egész világot, csaknem 80 fesztiválszereplésen és számos elismerésen van túl. Többek között a locarnói Arany leopárdért is versenybe szállt és az antalyai fesztiválon a legjobb idegennyelvű film lett. A magyar mozikban tavaly láthattunk "Jelszó: A papír kékre vált" címmel. A rendező állandó operatőre, Tudor Lucaciu, már többszörösen bizonyított 8-10 perces snittjeivel. A "Paper will be blue"-ban, amely a ’89-es forradalom egy éjszakáját mutatja be, a sötétség és a láthatóság határát feszegette. "Ezt egy nagyon különleges technikával értük el, már a 16mm-es negatív halványítás nélkül lett előhívva. Ezt a szűk átfogású, kontrasztos, kissé színtelen, szemcsés kiindulási anyagot fényeltük tovább digitálisan. Tudor merész, de fegyelmezett és precíz munkájának köszönhetően ez a digitális munka, szinte már csak apró finomítgatásokról szólt. A végeredmény magáért beszél" – mondta Szép Judit a film fénymegadója.

"A "Boogie" szintén S16mm-re forgott és digitálisan nagyítottuk fel. A film egy májusi napon játszódik a tengerparton. Hosszú, kézikamerás snittek, jeleneteken belüli vágások nélkül. Itt egy sokkal egyszerűbb hangulatot kerestünk, hiszen ehhez a történethez ez illett. Azt akartuk, hogy semmi ne vonja el a figyelmet a történetről és az igen feszes dialógokról. Ebben a filmben Tudor már sokkal inkább a színekkel és a kontraszttal szeretett volna játszani, persze csak nagyon visszafogottan, a lehető legtermészetesebb hatást elérve. A digitális fényelés nagyon sokban megkönnyítette a munkánkat. A hosszú snittek és a változékony időjárás miatt egy snitten belül néha többször is kisütött és elbújt a Nap. Ezt természetesen nem akartuk és nem is tudtuk volna teljesen megszüntetni. Ezért gyakran használtunk dinamikus fényelést, ami azt jelenti, hogy egy snitten belül folyamatosan változtattuk a szín és fényértékeket finom átúszások segítségével. Ezt analóg technikával szinte lehetetlen szépen, észrevétlenül kivitelezni" – tette hozzá Szép Judit. Reméljük a romániai bemutató után, ezt a filmet is hamarosan láthatjuk a magyar mozikban.

Büszkeséggel tölt el, hogy mi is részesei lehettünk ezeknek a munkának és köszönjük az alkotók és a producerek megtisztelő bizalmát. Gratulálunk a filmek készítőinek!